donderdag 5 januari 2012

Of hoe de wereld plots stilstaat

Of hoe deadlines, facturen en dagelijkse beslommeringen plots niets meer betekenen.
Of hoe ik deze week voor het eerst probeer te koken - béchamelsaus, en al drie keer opnieuw moest beginnen.
Of hoe dit nieuwe jaar al van dag 3 volledig op zijn gat lag.

Tine,
27 december, een dikke week geleden heb ik je voor het laatst gezien. Het was aan een toog in Brussel, op een feestje. We hebben elkaar veel verteld, wat allemaal precies, daarover breek ik mijn hoofd nog. Wat ik wel weet is dat ik om 12u ben doorgegaan -ik wilde werken de volgende ochtend. Jij bent gebleven. Ik heb je een knuffel gegeven en gezegd dat ik het altijd leuk vond om met je te praten. We spraken af om 2012 in te zetten met een ontbijtje. Ideaal, jij had net je ontslag gegeven en had tijd voor leuke dingen, ik zat thuis met een blokkend lief. Je had een super adres, een plekje waar je zo graag naar toe ging en dat je me wilde tonen: Le Jardin Bohémien, in Gent. Ik was er nog niet geweest, maar keek er al naar uit.

En dan was je plots vermist.

Je zou iedereen moeten zien, Tine. Zo bezorgd. Er is geen straat in Gent waar je affiche niet hangt - ja, zelfs in het Glazen Straatje heeft Toon dinsdagavond een poster van je opgehangen. We missen je. We zoeken je. We liggen 's nachts wakker van de dreigende wind. We kunnen niet begrijpen dat je zomaar bent verdwenen. Vanmiddag hebben we twee uur lang de Watersportbaan uitgekamd, zonder resultaat. Dat had ik eigenlijk wel verwacht... jij hield niet van de Watersportbaan, ging er nooit graag naartoe.
Geef ons toch een teken, Tine. Iets. Zodat we weten waar we morgen moeten zoeken. We willen je zo graag vinden. Maar eigenlijk ook niet. Het is zo dubbel.


Tine,
Kom toch gewoon terug. Al is het maar omdat we nog samen moeten gaan ontbijten.

12 opmerkingen:

  1. veel sterkte daarmee...x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. don't give up the hope...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. IK HOOP ECHT VOOR JULLIE DAT DE ONZEKERHEID VLUG VOORBIJ IS MAAR DAN WEL MET GOEDE AFLOOP

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zeer mooi, Elise! xx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ongelooflijk is Tine haar verhaal! Veel sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. innige deelneming en veel sterkte !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Liesbeth Meirhaeghe6 januari 2012 om 11:09

    heel veel sterkte...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik schrik dat ze haar ontslag had gegeven..vaak een eerste teken, toch..overal stond dat Tine werkte, maar het feit dat dit niet zo was is toch relevant. Mooi geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vandaag, 1 februari. Er is bijna 1 maand, 27 dagen om precies te zijn, voorbij. Ik zie mezelf op donderdag nog goed zitten, bij de Coffee Company - op de hoek van mijn woning. Dan maar een cappucino. En een brownie. Want dat eet ik zo (uitroepteken) ontzettend graag. En dan mijn laptop aan. Ik werk graag onder de mensen, kijk graag rond, doe ook graag alsof ik met iets belangrijk bezig ben. En toen las ik je blogpost. Jouw wereld stond toen al een week stil, die van mij plots. Toen, op 5 januari - in de namiddag. Ik lees je stijl graag, je woordkeuze en hoe je je gevoel -naar mijn aanvoelen althans- ontzettend vlot uit in je pen, of je klavier. Hoewel ik jouw vriendin, de dochter van, het buurmeisje van, het liefje van, de zus van, ... helemaal niet ken - werd ik voor het eerst helemaal weggezogen uit mijn omgeving. De brownie liet ik staan. De cappucino werd koud. Ik weet niet hoe ik mijn laptop in mijn laptop zak heb 'gefoefeld', maar ik was snel uit het -wat voor mij toen altijd een gezellig plekje was geweest, maar toen even niet meer- koffiehuisje. Ik zocht heel warrig een kopieerwinkeltje (of hoe je het ook noemt) op. Liet er 200 A4tjes drukken met haar hoofdje op. ,,Op vrijdag ga ik rond" ... Die vrijdag stond ik met mijn papiertjes in mijn hand en de facebook pagina elke seconde te refreshen op mijn telefoontje. Plots was er bericht... Elke dag, 27 dagen lang, denk ik aan Tine. Aan jullie. Hoe zou het met haar gaan, met EliseSurprise? Hoe gaat het maar de buurvrouw, haar liefje, haar danspartner, haar... Sinds die dag denk ik over zoveel na. Elise, ik hoop dat het goed met je gaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bedankt voor de berichtjes. Tine zal hier nog vaak verschijnen, wees daar maar zeker van. x

    BeantwoordenVerwijderen